Minggu, 08 November 2015

TCM - Penyakit Outward Sebagai Pantulan Disfungsi Batin

TCM - Penyakit Outward Sebagai Pantulan Disfungsi Batin

Kebanyakan orang dalam rupa dunia Barat untuk rawatan perubatan untuk menghilangkan tanda-tanda luar fizikal. Sebagai contoh, jika anda mempunyai sakit kepala anda menuju ke kabinet ubat untuk over-the-counter pelega kesakitan. Anda mungkin tidak memanggil doktor untuk sakit kepala sedikit, tetapi bagaimana jika sakit kepala anda tiba-tiba menjadi lebih menyakitkan dan lebih tahan lama berbanding sebelum ini? Bagaimana jika sakit kepala anda tidak bertindak balas terhadap pelega kesakitan seperti yang mereka lakukan pada masa lalu? Anda boleh mempertimbangkan penjadualan temujanji dengan doktor anda maka, bukan?

Titik di sini adalah bahawa kebanyakan orang yang menerima rawatan perubatan moden Barat digunakan untuk merawat gejala dan bukan berfikir tentang apa yang berlaku di dalam tubuh menyebabkan gejala-gejala. Selama sebagai gejala luar boleh dirawat dengan agak pantas dan hilang, tidak berfikir lagi diberikan kepadanya. Sebab untuk gejala yang sering menolak atau tidak terfikir langsung.

Ini menjelaskan mengapa begitu banyak penyakit serius dan penyakit sering pergi tidak dikenal pasti sehingga mereka begitu teruk tanda-tanda luar tidak lagi boleh diabaikan. Kadang-kadang doktor juga akan gagal untuk mendiagnosis keadaan perubatan serius kerana mereka tidak sedar bahawa gejala luar ringan seperti sakit kepala adalah petanda sesuatu yang lebih serius berlaku di dalam badan.

Ini adalah salah satu cara yang Ubatan Cina Tradisional, TCM, berbeza daripada perubatan Barat moden. Penekanan biasanya diletakkan di atas apa yang berlaku di dalam tubuh. Adalah dipercayai bahawa gejala luar dilihat dan dirasai secara langsung adalah hasil daripada perkara yang berlaku secara dalaman. Rawatan ditawarkan untuk melegakan gejala-gejala, terutamanya apabila sakit terlibat, tetapi rawatan yang berkaitan dengan punca batin gejala-gejala juga.

Kembali kepada contoh yang diberi dalam perenggan yang pertama di sini. Jika anda mendapat sakit kepala anda hanya menuju ke kabinet ubat untuk melegakan kesakitan dan ia akan mengambil sesuatu yang lebih teruk untuk membuat anda mempersoalkan apa yang menyebabkan sakit kepala. Orang yang beriman kepada TCM dan mengikutinya dalam pengertian tradisional akan memikirkan apa yang boleh menyebabkan sakit kepala yang pertama. Ini masuk akal kerana merawat punca dalaman kesakitan boleh mencegah sakit kepala masa depan daripada membangun.

Perubatan Tradisional Cina menghampiri segala sesuatu dari luar dan dalam. Walaupun sedikit kelegaan segera mungkin diperlukan untuk sakit atau tidak selesa, tumpuan sebenar adalah pada memikirkan apa yang berlaku di dalam tubuh supaya rawatan sewajarnya dapat diberikan.

Herba dan amalan rawatan lain yang digunakan oleh TCM selalunya dikaitkan dengan suhu dan citarasa. Sebagai contoh, sayur pahit digunakan untuk merawat pelbagai jenis aduan perubatan daripada herba manis. Rasa yang berbeza yang berkaitan dengan organ-organ yang berlainan dalam badan dan pelbagai jenis masalah kesihatan.

TCM juga merawat pesakit secara individu. Walaupun dua orang mempunyai simptom yang sama, mereka mungkin pulang dengan dua makanan tambahan herba yang berbeza. Satu boleh ditetapkan untuk akupunktur manakala yang lain tidak. Ini kerana tanda-tanda yang ditentukan sebagai disebabkan oleh dua masalah dalaman yang berbeza. Ini kembali kepada pendekatan dalam ke luar untuk rawatan perubatan.

Ini hanya salah satu konsep asas yang perlu difahami apabila menggunakan kaedah perubatan Cina sebagai satu bentuk alternatif atau tambahan rawatan perubatan. Terdapat beberapa perkara lain yang anda boleh belajar jika anda mahu menggunakan TCM, tetapi ini adalah konsep asas yang akan membantu anda mengemudi makanan tambahan herba yang berbeza di pasaran sekarang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar