Minggu, 08 November 2015

Ayurveda perubatan Hartanah Ksheerabala Minyak

Ayurveda perubatan Hartanah Ksheerabala Minyak

Minyak Ksheerabala (taila) adalah disyorkan oleh pakar perubatan Ayurveda untuk urut badan. Ia mempunyai ciri-ciri perubatan yang tidak terhitung menurut bahan-bahan dan kaedah penyediaan. Minyak Ksheerabala atau thailam ksheerabala mengandungi herba Bala (Sida cordifolia), Susu dan minyak bijan tulen.

Minyak bijan Pertama diproses dengan beberapa herba seperti Triphala, Musta, lodra lain-lain yang membantu untuk menghapuskan bau dan meningkatkan potensi. Kaedah ini dipanggil sebagai "murchana." Minyak mendapat wangian yang baik dan warna selepas proses murchana.

Pes dan merebus daripada bala atau Sida cordifolia, susu dan air ditambah dalam kuantiti yang diperlukan untuk minyak bijan diproses. Campuran ini direbus mengikut garis panduan yang diberikan dalam farmakologi Ayurveda. The thailam ksheerabala atau minyak itu membentuk ditapis dan disimpan di dalam bekas kedap udara. Lemak prinsip aktif larut bala (Sida cordifolia) Dapatkan larut dalam minyak bijan melalui proses ini.

Ksheerabala taila biasanya digunakan untuk urut badan dalam proses detoksifikasi. (Panchakarma). Ia kaya dengan "Satva guna" dan dengan itu lebih "satvic." Ciri-ciri perubatan bahan-bahan adalah seperti berikut.

Bala (Sida cordifolia): Bala menormalkan Vata dan mempunyai ciri-ciri anti radang. Ia melegakan saraf teruja, membantu dalam menguatkan otot-otot. Oleh kerana sifat-sifat minyak ksheerabala berkesan membantu dalam keadaan seperti Arthritis, Gout, sciatica, Kekakuan sendi, melegakan kelesuan saraf, Neuralgia, sakit badan dan lain-lain Bala dikenali untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani dan mempunyai ciri-ciri afrodisiak. Oleh itu mengurut minyak ini membantu dalam libido rendah, mati pucuk dan ejakulasi pra-matang.

Susu: Menurut prinsip susu ayurveda telah kesan penyejukan pada badan. Ia menyegarkan badan dan minda. Susu menyuburkan badan, meningkatkan libido, kualiti dan kuantiti air mani dan membantu dalam mati pucuk. Susu mempercepatkan penyembuhan luka.

Minyak bijan: bijan minyak membawa vata teruk kepada keadaan normal. Apabila ia diselitkan dengan pelbagai herba, ia hampir menyembuhkan semua penyakit. Minyak bijan meningkatkan pertumbuhan rambut dan meningkatkan jumlah rambut dan bersinar itu. Ia menguatkan akar rambut, membunuh kutu dan mencegah pembentukan kelemumur. Ia menyembuhkan barah kulit kepala yang disebabkan oleh jangkitan dan menghalang keguguran rambut. Mengurut minyak bijan pada badan mempunyai manfaat yang besar. Ia meremajakan kulit badan dan meningkatkan cahaya dan keadilan. Ia menguatkan dan nada otot dan ligamen. Urutan minyak bijan adalah sangat bermanfaat dalam sakit badan, sakit sendi, insomnia dan kulit kering.

Secara tradisinya minyak Ksheerabala digunakan dalam Arthritis, Gout, sciatica, Kekakuan sendi, melegakan kelesuan saraf, Neuralgia, Insomnia, Cracking Sendi, Lumpuh, spondylosis, radang, Sakit pinggang, penyakit sendi, dan lain-lain Minyak ini digunakan secara meluas dalam urutan badan Ayurveda. Ini membantu untuk berehat otot badan dan merupakan bantuan baik untuk pembina badan kerana ia nada sehingga otot. Penyusunan tidur dan melambatkan proses penuaan kelebihan tambah yang lain urut ksheerabala taila.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar