Minggu, 08 November 2015

Echinacea: Lebih 250 Tahun Penggunaan Perubatan

Echinacea: Lebih 250 Tahun Penggunaan Perubatan

Kegunaan tradisional asli Amerika

Echinacea adalah salah satu tumbuhan yang paling banyak digunakan perubatan di kalangan suku kaum asli Amerika di kawasan Missouri River atas dan Dataran. Ia telah dilaporkan telah digunakan untuk lebih daripada mana-mana penyakit tumbuhan yang lain. Sampel Echinacea telah digali dari menggali arkeologi asli Amerika sejak 300 hingga 400 tahun.

Banyak suku termasuk Cheyenne, Lakota dan Dakota Sioux, Omaha, Ponca, Crow, Comanche, dan Kiowa digunakan secara tradisional Echinacea untuk pelbagai tujuan. Ia digunakan terutamanya untuk kualitinya numbing untuk mengurangkan kesakitan sakit gigi dan sakit otot, tetapi juga berguna untuk merawat batuk, selsema, kelenjar bengkak, dan tonsillitis. Luaran ia telah digunakan untuk pelbagai jenis penyakit kulit dan juga sebagai cuci mata satu. Antara kegunaan biasa dan agak universal adalah untuk merawat sengatan, luka bakar, dan gigitan termasuk gigitan sering membawa maut daripada ular derik. Dalam kes ini akar itu akan digunakan secara dalaman dan luaran sebagai mangsa akan mengunyah jus daripada akar segar, manakala santapan itu sendiri akan dirawat dengan tuam akar segar untuk membantu menarik racun keluar.

Echinacea telah digunakan untuk kualitinya kebas sebagai anestetik apabila melakukan pembedahan kecil. Ini hari Oglala Sioux Pine Ridge, South Dakota terus menggunakan Echinacea untuk pelbagai sebab, termasuk sakit gigi. Sesetengah orang perubatan mengambil kesempatan lebih besar ciri-ciri yang kebas Echinacea oleh mashing akar segar dan menggabungkan jus dengan lemak. Mereka kemudian akan gosok obat penawar pada tangan mereka untuk membolehkan mereka mengendalikan api tanpa rasa sakit dan dengan itu memaparkan kemampuan yang ghaib. Lain dikunyah akar untuk mengebaskan mulut untuk mengadakan arang batu panas di dalamnya, tradisi yang biasa di kalangan puak-puak.

Dengan kebanjiran orang Eropah ke dataran, banyak penyakit baru telah diperkenalkan kepada orang asli Amerika yang mereka tidak pernah sebelum ini telah terdedah kepada. Ini termasuk beguk, campak, batuk kering dan cacar di kalangan penyakit berjangkit lain, dan pelbagai penyakit kelamin termasuk sifilis dan gonorea.

Aplikasi terapeutik Echinacea berkembang sebagai satu cara untuk cuba untuk berurusan dengan penyakit-penyakit baru dengan beberapa kejayaan. Penulis awal disebut Echinacea sebagai ubat utama untuk merawat gonorea dan sifilis. Selain kegunaan perubatan, echinacea juga digunakan oleh kanak-kanak Pawnee dalam permainan di mana batang telah twirled sekitar satu sama lain. Banyak suku digunakan kepala benih berduri sebagai sikat rambut dan mengunyah akar untuk merangsang air liur sebagai satu cara untuk mengurangkan dahaga dalam masa kemarau.

Penggunaan awal oleh orang Eropah Rekod bertulis terawal penggunaan ubat-ubatan bukan asli Amerika Echinacea dilaporkan dalam edisi kedua Flora Virginica oleh Gronovius pada 1762 di mana ia dikatakan "mempunyai akar tajam merasa", dan sangat berkesan untuk rawatan kudis pelana kuda. Pada masa ini jawatan botani adalah Obelisocotheca barbulis pallide rubentibus, kemudiannya dinamakan Echinacea purpurea. Pada tahun 1830, berkata alamiah dan ahli botani Constantine Rafinesque dinamakan kegunaan asli Amerika Echinacea dalam yang sangat terkemuka Flora perubatan beliau.

Oleh kerana herba digunakan secara meluas dalam merawat gigitan ular berbisa dan sakit gigi, ia juga dikenali sebagai "Akar ular" dan "Sakit gigi Plant." Nama lain merujuk kepada ciri-ciri fizikalnya termasuk "Black Sampson," "Akar Hitam," "Sikat Bunga," "Red Sun Rower" dan sudah tentu "Ungu coneflower."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar